Niekwestionowanym liderem wśród wyszukiwarek internetowych jest oczywiście Google. Ta amerykańska firma w większości państw świata zdobyła około 90% rynku. Jednak nie wszystkim internautom podoba się sposób działania algorytmu Google, mnogość reklam oraz sposób w jaki śledzone są nasze poczynania. Dlatego powstało również wiele alternatywnych wyszukiwarek, które chcemy krótko streścić w tym artykule. Zapraszamy do lektury.
Google to najpopularniejsza na świecie wyszukiwarka internetowa. Już 10 lat temu w wyszukiwarce niezindeksowanych było ponad bilion stron internetowych. Wyszukiwarka powstała w 1998 roku przez Larry Page’a i Sergeya Briuna. Google posiada w Polsce ponad 90% rynku. Oferuje wiele dodatkowych usług jak chociażby poczta elektroniczna, słownik wielojęzyczny i masę innych dostępnych wprost z poziomu wyszukiwarki. Możliwy jest zakup targetowanej reklamy w wynikach wyszukiwania, która będzie wyświetlana tylko osobom, które potencjalnie mogą być zainteresowane kupnem danego produktu. Google zbiera sporo informacji o swoich użytkownikach aby móc dostarczyć im jak najlepsze wyniki wyszukiwania oraz wyświetlać najbardziej trafne reklamy. Część użytkowników ich za to krytykuje, ale tak na prawdę dzięki temu wyniki wyszukiwań są bardzo dokładne i adekwatne do tego czego akurat szukamy. Google wciąż rozwija swoją wyszukiwarkę pracując nad udziałem sztucznej inteligencji w opracowywaniu wyników wyszukiwania. Algorytm wyszukiwarki polega na systemie poleceń. Im więcej stron internetowych cytuje jedną konkretną tym wyżej jest ona w wynikach, gdyż jest uznawana za wartościową. Oczywiście jest to mocne uproszczenie, ale mniej więcej tak wyglądał zamysł twórców wyszukiwarki.
Bing
Bing to amerykańska wyszukiwarka internetowa stworzona przez firmę Microsoft. Wielu internautów uważa, że jest to największy konkurent Google w walce o klienta. Bing posiada wiele różnych ciekawych usług dodatkowych. Zresztą podobnie jak Google i inne wyszukiwarki. W Polsce nie wszystkie mechanizmy Binga są jeszcze dobrze dopracowane, toteż niewielu internautów korzysta z tej wyszukiwarki. Ale w USA Bing coraz śmielej wkracza na rynek i według niektórych oszacowań może mieć już nawet 20% rynku wyszukiwań internetowych.
DuckDuckGo
Kolejny mocny konkurent dla Google to amerykańska wyszukiwarka znana pod nazwą DuckDuckGo. Cechą charakterystyczną tej wyszukiwarki jest to, że nie śledzi ona swoich użytkowników. Ma to oczywiście swoje plusy i minusy. Oczywistym plusem jest większa prywatność użytkowników a minusem jest to, że wyniki nie są personalizowane ze względu na obejrzane strony, kraj pochodzenia czy IP. Jednym taka opcja wyszukiwania pomoże, innym nie. Ale zawsze warto jest mieć jakąś alternatywę dla wyników wyszukiwania w Google. A DuckDuckGo jest całkiem dobrą alternatywą.
Yahoo!
Yahoo to relikt przeszłości. Niegdyś bardzo popularna wyszukiwarka. Powstała ona już w 1995 roku a więc kilka lat przed liderem branży, Google. Obecnie na mocy podpisanego porozumienia z Microsoftem wyszukiwarka ma zniknąć z rynku ustępując miejsce wyszukiwarce Bing.
Baidu
Baidu jest najpopularniejszą wyszukiwarką w Chinach. Jej udział w tamtejszym rynku wynosi prawie 70%. Niegdyś konkurowała z amerykańskim Google, jednak Google postanowiło wycofać się z tego rynku jako powód podając cenzurę. Wtedy Baidu stało się już samodzielnym liderem rynku wyszukiwarek. Wyszukiwarka ta powstała w 2000 roku czyli niewiele po Google. Oprócz rynku chińskiego całkiem dobrze radzi sobie też na rynku japońskim.
Yandex
Yandex jest rosyjską wyszukiwarką internetową. Ma ona zastąpić Google internautom posługującym się językiem rosyjskim. Chodzi oczywiście o Europę wschodnią i kraje takie jak Roska, Białoruś czy Ukraina. Co ciekawe strona Yandex.ru nie posiada wersji anglojęzycznej. Wygląd wyników wyszukiwania jest bardzo zbliżony do tego znanego z Google, więc przesiadka dla osób biegle władających językiem rosyjskim nie powinna nastręczyć większych kłopotów. Istnieje także wersja anglojęzyczna pod adresem yandex.com